Sedan jag och min familj flyttade till Älghult 2018 har skogen blivit ett återkommande tema i mitt konstnärliga arbete. Jag skapar i serier om tre till tjugo bilder med utgångspunkt i olika frågeställningar som väckt min nyfikenhet.
På Liljevalchs vårsalong 2021 hade jag det stora nöjet att visa serien Föryngringsyta II-VI där jag med broderade papperscollage tolkat ett nyligen totalavverkat område, som både hade gett sitt allt, var trött och urpumpat, men samtidigt fullt av möjligheter. Inom det moderna trakthyggesbruket används facktermen “föryngringsyta” istället för “kalhygge”. Det är en omformulering som kan uppfattas som ett försök till re-branding, men de skogsbönder jag frågar ser inte den svampskog som nyss skövlats, utan har istället blicken fäst på den vackra skog som komma skall – efter flera års hårt och nervöst arbete med plantering, röjning och gallring.
Att skydda skogar genom reservatsbildning anses i allmänhet vara ett sätt att gynna biologisk mångfald, men när jag gjorde ett studiebesök i Hattens naturreservat i Jönköpings län sommaren 2021, tyckte jag egentligen mest att reservatet liknade de odlade skogarna hemmavid. Jag beskrev mina reflektioner i ett mejl till SLU:s frågelåda och fick ett mycket trevligt svar som redogjorde för hur artrikedomen ofta bara syns i det lilla – om man vet var man ska leta. Så småningom förstorade jag upp några av mina skisser från Hatten, föreställande just den här diminutiva mångfalden, till ett par ordentligt tilltagna diptyker. Den ena av dem, Det stora i det lilla I, deltog vid 2022 års vårsalong på Himmelsberga museum, Öland.
Hösten 2023 köptes Höneskruv 4/12-20 in av Region Kronoberg och installerades i väntrummet på Moheda vårdcentral. Den kom till på en frisk och kylig cykeltur genom skogen, då jag tog en paus på väg från Svartshult till Brandstorp. Bakom ett parti granar anade jag en ljusning och kunde inte låta bli att gå fram och titta. Lite snö hade fallit under natten och jag möttes av ett ljust och vidsträckt landskap med mycket gles tallskog. Under de följande dagarna körde jag dit igen för att skissa och fotografera. Jag ville framförallt skildra ljusets skiftningar och solglimtarna mellan molnen, så jag la in partier med tunn metallfolie i målningen som reflekterar ljuset i rummet beroende på hur man rör sig i förhållande till bilden.
Genom åren har jag visat mina skogsmotiv i en mängd olika sammanhang och de exempel som nämns här är endast ett axplock. Min ambition är att fortsätta bygga på samlingen verk och så småningom visa dem tillsammans, i en större, kunskapsspridande utställning om skogen, som sammanfattas i en publikation.
Minst fem procent I-III
Linoljefärg, spik och spoltråd på plywood. 30 x 40 cm. 2022
Det stora i det lilla I-II
Tusch och torrpastell på papper. Två diptyker bestående av två tavlor om vardera 75 x 115 cm. Med ram 87 x 127 cm. 2021
Höneskruv 4/12-20
Linoljefärg och metallfolie på plywood. Tredelad, totalt 240 x 80 cm. 2021
Vitthult I-VI
Akryl, metallfolie och papperscollage på plywood. Varierande mått. 2021
Föryngringsyta I-VI
Broderi, grafit och vaxfärg på papperscollage. 20 x 29 cm. Med ram 30 x 40 cm. 2020
Fly I-V
Linoljefärg, spik och spoltråd på plywood. 30 x 40 cm. 2020.
Hygge I-V
Linoljefärg, spik och spoltråd på plywood. 30 x 40 cm. 2020
Bruksskogen I-VIII
Akryl på duk. 68 x 68 cm. 2019-2022